02 październik 2014

W dniach od 25 do 29 września 2014 r. przebywaliśmy w Holandii w ramach istniejącego partnerstwa Kościołów z Hagi i Warszawy. Jako młodzież Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Polsce uczestniczyliśmy w spotkaniach, nabożeństwie i innych wydarzeniach przygotowanych  na zakończenie Tygodnia Pokoju przez haskie parafie, zarówno ewangelickie, jak i katolickie.
      Pierwszego dnia po przylocie na lotnisko w Amsterdamie nasza pięcioosobowa grupa została odebrana przez gospodarzy i wspólnie udaliśmy się do Hagi, gdzie czekały na nas przygotowane atrakcje. Na miejscu zostaliśmy przyjęci przez katolickie zgromadzenie braci z Maastricht, u których nocowaliśmy w czasie naszego czterodniowego pobytu.
     Oficjalnym rozpoczęciem naszego pobytu był obiad powitalny w domu parafialnym Bethel, podczas którego mieliśmy okazję poznać naszych gospodarzy i  historię ich parafii. Po obiedzie ogromne wrażenie zrobiła na nas rozmową, którą odbyliśmy z Axelem Wicke'em, pastorem zachodniej Hagi. Przybliżył on nam sytuację Kościoła w Hadze, opowiadając o problemach postępującej sekularyzacji oraz o szukaniu nowych sposobów organizowania wspólnoty, które byłyby atrakcyjne dla współczesnej młodzieży.
     Drugi dzień naszego pobytu rozpoczął się spotkaniem z Robertem Reijnsem, młodym dziennikarzem polskiego pochodzenia, redaktorem magazynu „Kerk in The Hague” („Kościół w Hadze”). Podczas wywiadu rozmawialiśmy o sobie, naszej tożsamości wyznaniowej i sytuacji Kościoła w Polsce. Po obiedzie udaliśmy się wraz z naszymi przewodnikami do dzielnicy Nootdorp, gdzie znajduje się kościół św. Bartłomieja. Mieliśmy możliwość rozmowy z tutejszym diakonem Pierem Tolsmą, który jest zaangażowany w działania ekumeniczne. Duchowny oprowadził nas po budynku oraz przybliżył dzieje powstawania budynku kościoła katolickiego w Nootdorp. Na zakończenie drugiego dnia zostaliśmy zaproszeni na spotkanie członków grupy działającej na rzecz partnerstwa Kościołów z Hagi i Warszawy. Spotkanie to odbyło się w ramach Tygodnia Pokoju 2014. Każdy z nas został poproszony o przedstawienie konkretnego zagadnienia związanego z parafią warszawską i organizacją Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Polsce. W czasie rozmowy mieliśmy możliwość wysłuchania starszych zboru, którzy m.in. wskazywali na problemy związane z ortodoksją i jej niebezpieczeństwem. Na spotkaniu zapowiedziano przyjazd członków grupy do Warszawy z okazji Święta Zesłania Ducha Świętego.
      Sobota minęła nam na zwiedzaniu i poznawaniu nowo wybudowanego kościoła reformowanego w dzielnicy Ypenburg. Mieliśmy możliwość spotkania się na kawie ze starszymi zboru i podzielenia się z nimi naszymi wrażeniami. Następnie po spotkaniu zostaliśmy zaproszeni jeszcze na grilla w ogrodzie należącym do jednej z nowopoznanych rodzin.
      Niedzielny poranek rozpoczął się nabożeństwem we wspomnianym wcześniej kościele reformowanym. Wspólnie z panią pastor Attie Minnemą braliśmy czynny udział w niedzielnej uroczystości, która poprowadzona była w dwóch językach. Kazanie w języku angielskim wygłosił student teologii Jakub Niewiadomski. Zwrócił on uwagę na niebezpieczeństwo dogmatyzmu, któremu towarzyszy brak miłości do drugiego człowieka. Po nabożeństwie i krótkiej rozmowie z parafianami wybraliśmy się na piknik do pobliskiego parku. Wieczór spędziliśmy u Jana Soullie'a, teologa-biblisty, który ugościł nas w swoim niecodziennym domu specjałami kuchni indonezyjskiej.
      Ostatniego dnia, żegnając się z gospodarzami i dziękując im za spędzony wspólnie czas, udaliśmy się do Amsterdamu, aby przed powrotem na lotnisko zwiedzić stolicę. Na miejscu spotkaliśmy się z  przyjaciółmi z Kościoła Szkocji, mieszkającymi w Holandii. To oni zaprosili nas do kawiarni nad rzeką Amstel, gdzie mogliśmy wspólnie podzielić się wrażeniami z naszego pobytu.
      Czas spędzony w Holandii nie tylko był wypełniony interesującymi rozmowami, wymianą doświadczeń, lecz również umożliwił powstanie nowych przyjaźni. Wraz z przyjaciółmi Holandii wyrażamy nadzieję na kolejne owocne inicjatywy wynikające z naszego hasko-warszawskiego partnerstwa.