19 październik 2017

Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego to w Polsce poważny problem. Piesi i rowerzyści stanowią ponad 30% ogółu ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W liczbach bezwzględnych w 2016 roku było to aż 1139 zabitych, z czego 868 to byli piesi.

Istotnym czynnikiem pozytywnie oddziaływującym na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów jest poprawa ich widoczności na drodze, zwłaszcza w miesiącach jesienno-zimowych. Efekt ten można uzyskać poprzez stosowanie elementów odblaskowych. Ale nie tylko zdrowy rozsadek przemawia za noszeniem odblasków lecz także przepisy prawa o ruchu drogowym, które nakazują używanie przez pieszego poruszającego się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, z wyjątkiem drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych, chodnika oraz strefy zamieszkania.

Pieszy, który ma na sobie ubranie w spokojnych szaro-czarnych kolorach i nie posiada na wierzchniej odzieży elementów odblaskowych często dostrzegany jest przez kierowcę w ostatniej chwili. Poruszając się drogą po ciemku, bez elementów odblaskowych, jesteśmy widoczni w światłach mijania z odległości zaledwie 20 – 30 metrów. Przy prędkości 90 km/h kierowca pokonuje 25 metrów drogi w ciągu 1 sekundy i  nie ma szans na jakąkolwiek reakcję jeśli zauważy na swojej drodze pieszego. Gdy jednak pieszy wyposażony jest w element odblaskowy, odbijający światła samochodu – to kierowca będzie go widział już z odległości 130 -150 metrów, czyli ok. 5 razy szybciej ! To może uratować pieszemu życie.

Najgorsze tygodnie roku pod wglądem warunków drogowych wciąż są przed nami. Zarówno kierujący jak i piesi muszą zawczasu przestawić swój sposób myślenia i postępowania na drodze  i dostosować się do niesprzyjającej pogody i złej widoczności.

Powszechne stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie – zawieszki, opaski, kamizelki, jaskrawe parasolki i.in. spowoduje, że szansa pieszego na uniknięcie potrącenia w warunkach złej widoczności znacznie wzrośnie nawet jeśli popełni on błąd i np. będzie się poruszał niewłaściwą stroną jezdni. Dotyczy to zarówno pieszych jak i rowerzystów.  Ci ostatni powinni zwrócić szczególną uwagę na światła rowerów. Rowerzysta, który porusza się w warunkach ograniczonej widoczności obowiązkowo powinien wyposażyć swój rower w lampę przednią (ze światłem białym lub żółtym) i tylną (ze światłem czerwonym).

Pamiętajmy, że prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważane przez kierujących nadjeżdżających z obu kierunków (z tylu i z przodu).

W czasie chłodu i niekorzystnej pogody piesi słabo obserwują drogę, skuleni są często pod parasolami. Elementy odblaskowe wszyte w ubranie, czy zawieszone na nim, nadal nie są regułą, mimo obowiązującego przepisu:

Mówiąc o wypadkach drogowych należy pamiętać, że temu tragicznemu zdarzeniu towarzyszą okoliczności, na które wpływ ma działanie człowieka. To użytkownik drogi decyduje czy będzie zachowywał się lekkomyślnie i ryzykownie, czy też ostrożnie i odpowiedzialnie.

Troszczymy się o dzieci, dajemy im kanapki i napój do szkoły. Dopilnujmy więc aby wychodząc z domu miały przy plecaku, na kurtce, element odblaskowy. Mamy też w rodzinie starsze osoby, które o zmroku chodzą do kościoła, albo będą wkrótce odwiedzały groby zmarłych.  Przypilnujmy, aby i one nosiły w widocznym miejscu element odblaskowy. Nie zapominajmy o nas samych, choćby po to, aby dać przykład innym.

Noszenie „odblasków” świadczy o tym, że myślimy o naszych najbliższych. Oni przecież nie chcieliby nas widzieć na wózku inwalidzkim albo co gorsza na cmentarzu.

Pośpiech, przebieganie przez jezdnię, wchodzenie bez zastanowienia na przejście dla pieszych, przechodzenie przy czerwonym świetle lub w miejscach niedozwolonych – są to zachowania, które mogą doprowadzić i bardzo często doprowadzają do potrącenia pieszego.

Piesi są pełnoprawnymi użytkownikami drogi. Mają swoje zagwarantowane przepisami prawa, (np. pierwszeństwo przed pojazdem na przejściu dla pieszych). Jednak powinni oni, podobnie jak kierowcy, korzystać z drogi zgodnie z obowiązującymi regułami. W interesie każdego pieszego jest też, aby na drodze pamiętał o zasadzie szczególnej ostrożności, zwłaszcza jesienią i zimą. Prawidłowe przestrzeganie tej zasady powinno polegać między innymi na zadawaniu sobie pytań - czy kierowca na pewno mnie dostrzeże, gdy będę szedł jezdnią lub poboczem, a może coś powinienem zrobić żeby mnie widział (elementy odblaskowe, jasne elementy ubrania)? Czy kierowca zdoła wyhamować, gdy wejdę na przejście dla pieszych? Czy kierowca cofający samochód zauważy mnie, gdy będę przechodził tuż za pojazdem, itp.?

Tego typu pytań jest więcej. Zadawajmy je sobie, analizujmy sytuacje a będziemy o wiele bezpieczniejsi na drodze.

Bezpieczne odblaski - jak kupować i prawidłowo używać akcesoria odblaskowe?

  • Przy zakupie odblasku należy zwrócić uwagę,czy został na nim umieszczony znak CE, nazwa producenta i typ wyrobu oraz, czy jest dołączona instrukcja użytkowania. Brak tych elementów oznacza, że wyrób nie powinien być używany na drodze – jest gadżetem, który jedynie przypomina odblask.
  • Im niżej odblask jest umieszczony, tym kierowca wcześniej może dostrzec pieszego.Dlatego optymalną wysokością, na jakiej użytkownik powinien nosić odblask, jest wysokość padania na niego światła reflektorów samochodu.
  • Należy zwracać uwagę, aby noszone akcesoria odblaskowe nie były zasłonięte,
    np. szalikiem, torbą czy plecakiem.
  • Idąc lewą stroną drogi (w kierunku przeciwnym do ruchu pojazdów) odblaski najlepiej jest nosić na prawej ręce lub nodze (od strony ruchu pojazdów).
  • W przypadku elementów przytwierdzonych na stałe do odzieży (zwłaszcza naszyte taśmy odblaskowe)należy okresowo sprawdzać, czy powierzchnia odblaskowa nie wytarła się, np. w wyniku wielokrotnego prania lub tarcia. Jeżeli zauważymy, że taśma odblaskowa naszyta na naszej odzieży lub plecaku jest wytarta, należy ją wymienić.
  • Jeżeli odblask jest nieszczelny i dostanie się do niego woda (dotyczy to odblasków wykonanych z tworzywa sztucznego i folii pryzmatycznych), należy go wymienić na nowy. Woda wewnątrz powierzchni odblaskowej powoduje utratę właściwości odblaskowych.