21 luty 2018

imbertProgram:

Wielkie toccaty organowe

Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Toccata F-dur BuxWV 157

Pietro-Domenico Paradisi (1707-1791)
Toccata A-dur z sonaty n° 6

Herni Mulet (1878-1967)
„Tu es Petra et porta inferi non pravalebunt adversus te“
z cyklu Esquisses Byzantines (1919)

Léon Boellmann (1862-1897)
-  Priere a Notre Dame
-  Toccata
ze Suite Gothique op. 25

Charles-Marie Widor (1844-1937)
- Adagio
- Toccata z V Symfonii op. 42

Max Reger (1873-1916)
Toccata i fuga d-moll op. 59 nr 5 i 6

Eugene Gigout (1844-1925)
Toccata h-moll z cyklu “10 Pie`ces pour Orgue” (1890)

Girolamo Frescobaldi(1583-1643)
Toccata per elevazione

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata i Fuga d-moll BWV 565

Marcel Dupré (1886-1971)
Choral i toccata n.t. «Ave maris stella»

Jean-Paul Imbert - urodzony w 1942 roku w Clermont-Fernand, tam też studiował grę na fortepianie i organach u wybitnych artystów i pedagogów: Pierre Cochereau i Jean'a Guillou, u którego w latach 1971-1993 był asystentem w kościele św. Eustachego w Paryżu. W latach 1997-2007 roku był organistą tytularnym bazyliki Notre Dame Nieustającej Pomocy w Paryżu. Od 1993 roku jest organistą tytularnym Notre Dame des Neiges d'Alpe d'Huez, gdzie co roku organizuje międzynarodowe cykle koncertowe z udziałem najsłynniejszych organistów świata. Tam też każdego lata organizuje kursy mistrzowskie dla studentów z różnych ośrodków muzycznych. Jest profesorem w Schola Cantorum w Paryżu.

Regularnie prowadzi klasy mistrzowskie we Francji, regularnie w Niemczech (m.in. Ratzeburg Bad-Rippoldsau in the Black Forest, Kevelaer Basilic), jak również w Akademii Muzycznej Gnessinych w Moskwie. Koncertował w całej Europie, w USA i Kanadzie, w tym w ramach prestiżowych festiwali organowych (m.in. w Gdańsku - Oliwie, w Moskwie, Cambridge, Bordeaux, Turynie, Freiburgu).

Jean-Paul Imbert specjalizuje się w interpretacji kompozycji J.S. Bacha oraz innych kompozytorów doby romantyzmu. Jego nagrania płytowe solowe jak i z towarzyszącymi muzykami (organy kościoła św. Eustachego w Paryżu, Tonhalle w Zurychu, organy Cavaillé-Coll'a w kościele Saint-Etienne de Caen, organy kościoła Saint-Sernin de Toulouse, Notre Dame des Neiges d'Alpe d'Huez) są wysoko oceniane przez znawców gatunku oraz przez krytyków. W 2011 otrzymał odznaczenie Officier des Arts et Lettres des Arts et Lettres des Arts at Lettres, przyznawane przez francuskie Ministerstwo Kultury.