25 marzec 2018
Krzysztof Urbaniak, jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. Ukończył także Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. Ludgera Lohmanna oraz w klasie klawesynu prof. Jörga Halubka (Künstlerische Ausbildung i Konzertexamen). Stopień doktora zdobył w 2012 r. na Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2016 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego na Akademii Muzycznej w Łodzi.
Krzysztof Urbaniak jest kierownikiem Katedry Organów i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W łódzkiej uczelni muzycznej pełni ponadto funkcję pełnomocnika JM Rektora ds. współpracy międzynarodowej oraz prowadzi swoją klasę organów. Jest także adiunktem w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie.
Zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach organowych, były to między innymi:
Krzysztof Urbaniak otrzymał także stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016), nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego w kategorii „Osobowość” (2014), nagrodę JM Rektora Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi „za wybitną działalność na rzecz rozwoju potencjału naukowego Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu i Instrumentów Dawnych” (2014), nagrodę Konferencji Rektorów Łódzkiego Oddziału Polskiej Akademii Nauk (2013), stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnego młodego naukowca (2011), nagrodę "Łódzkie Eureka" (2011), stypendium „Młoda Polska“ (2009), stypendium fundacji Cusanuswerk dla studentów niemieckich uczelni (2008), fellowship Keymjung University w Korei (2006) oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2005).
Juror konkursów organowych, m.in. we Freibergu (Internationaler Gottfried-Silbermann-Wettbewerb, 2017), w Alkmaar (International Schnitger Organ Competition, 2015), w Katowicach (II Międzynarodowy Konkurs Organowy „W kręgu europejskich organów barokowych”, 2014) oraz w Poznaniu (IV Akademicki Konkurs Organowy „Romuald Sroczyński in memoriam”, 2014). Jako pedagog regularnie prowadzi kursy na historycznych organach (m.in. akademie organowe w Stralsundzie, Pasłęku, Gottorf, Alkmaar).
Koncertował na kilku kontynentach. Ma na swoim koncie publikacje solowych płyt CD dla wydawnictw niemieckich. Jego płyty dla wydawnictwa Paschen Records („Danziger Barock” z 2014 r. nagrana na organach Hildebrandta w Pasłęku oraz „Retrospection” z 2015 r. nagrana na renesansowych organach kaplicy zamku Sønderborg w Danii) zebrały bardzo dobre międzynarodowe recenzje. W sezonach 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016 pełnił funkcję artysty-rezydenta Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, zaś od 2017 jest kuratorem organów łódzkiej Filharmonii.
Jako ekspert organowy nadzorował i konsultował znaczące polskie projekty konserwacji i budowy nowych organów w ostatnich latach (organy barokowe Filharmonii Łódzkiej ukończone w 2014 r., organy symfoniczne Filharmonii Łódzkiej ukończone w 2015 r., konserwacja i rekonstrukcja zbudowanych w latach 1717-1719 organów Andreasa Hildebrandta w Pasłęku ukończona w 2013 r., obecnie zaś konserwacja organów w Olkuszu z lat 1611-1633 autorstwa Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego).
Krzysztof Urbaniak jest autorem publikacji poświęconych budownictwu organowemu oraz aspektom wykonawczym muzyki organowej. W 2013 r. w wydawnictwie UNUM (Kraków) opublikował monografię „Sztuka registracji w kręgu północnoniemieckim od XVI do XVIII w.”. W 2012 r. wraz z Martinem Rostem odnalazł uznawane od 1946 r. za zaginione utwory organowe gdańskiego kompozytowa Daniela Magnusa Gronaua, zawierające największy zachowany XVIII-wieczny zbiór wskazówek registracyjnych. W 2015 r. w wydawnictwie Ortus Verlag (Beeskow) pod redakcją obu odkrywców ukazało się dwutomowe kompletne wydanie wariacji chorałowych Daniela Magnusa Gronaua, które w międzynarodowej prasie fachowej zebrało bardzo pozytywne recenzje.
W latach 2013-2016 pełnił funkcję rzeczoznawcy do spraw zabytkowych organów przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej. Jest ponadto członkiem stowarzyszeń Baltisches Orgel Centrum e.V. (Stralsund), Stowarzyszenia na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla (Olkusz), Förderkreis Organeum (Weener). Pełni funkcję eksperta ds. organów Komisji Muzyki Kościelnej Diecezji Elbląskiej.
Jest ponadto założycielem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Pasłęku.
Program koncertu:
Johann Sebasian Bach (1685-1750)
Praeludium i fuga C-dur BWV 870
Max Reger (1873-1916)
Benedictus op. 59, nr. 9
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia c-moll BWV 582
An Wasserflüssen Babylon BWV 653b
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Sonata g-moll Wq 70
(Allegro moderato, Adagio, Allegro)
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Allegro d-moll (1844)